Autor: Julia Smirnova
Proovikivi programmi raames me viisime 7-8. klassi õpilastega ellu suuremahulise projekti “Maailmamuutjad või Changemakers”. Me valisime kaks väljakutset nende hulgast, mida Proovikivi projekt pakkus: Kas jäätmeteta elustiil on võimalik? Mida teha selleks, et ühiskond oleks sidus? Me otsustasime, et vabatahtlik tegevus saab olema osa meie töövahenditest.
Projekti eesmärk esimesel etapil oli propageerida ökoloogiliselt puhast elustiili kui õnnelikku ja vajalikku. Nii palju vahvaid asju võib teha antud teema piires nii tundides kui ka klassivälistel üritustel! Näiteks tehnoloogiatunni jooksul tegime ökoloogiliselt puhastest toiduainetest maiustusi ilma toitu raiskamata. Korraldasime töötoa, kus meisterdasime pappkastidest linnusööklaid ja riputasime need koos linnutoiduga kooli hoovis asuvatele puudele kunsti tunnis. Bioloogia tunni raames tegime vanadest plasttorudest vertikaalse aia koolis. Üheskonnaõpetuse tunni jooksul viisime läbi maailmakohviku “Vähem on parem”, kus vabatahtlikud välismaalt jutustasid millised teadliku tarbimise traditsioonid on nendes riikides. Nüüd meie kooli astudes saate näha lühendit «I love MPK» , mis on valmistatud taaskasutatud materjalidest.




Proovikivi projekti teine etapp oli inspireeriva konverentsi korraldamine ja läbiviimine Kohtla-Järve ja Jõhvi noortele. Üritus sai võimalikuks tänu sellele, et ajalooõpetajad ja projektijuhid 5 koolist olid rõõmuga valmis tegema koostööd. Me kutsusime 5 kohalike vabatahtlike organisatsioonide esindajat. Nad jutustasid Zoomis, mida nad teevad ja miks.
Tulemus oli väga tore: 5 konkreetset heategu, mis toimuvad sügisel meie linnas. Iga heateo raames üks õpilaste meeskond ja üks vabatahtlike organisatsioon töötavad koos ja loovad midagi kasulikku oma kogukonna jaoks. Linna ajaloo kohta mängu läbiviimine, koostöötamise jaoks ruumi loomine, puhkealadega kogukonnaaia ehitamine, upcycling töötoa korraldamine linnaelanikule, väljakutse „ Minu heategu“ sotsiaalvõrgustikkus – kõik see on meie projekti järeltegevused.
Meie projekti saab pidada eduka koostöö näitena. Meil oli suurepärased partnerid: MTÜ Mondo, Kohtla-Järve Linnavalitsus, MTÜ Vitatiim, Progress Center, Jõhvi Linnaprojektid, Südamete Soojus, KJ Noorte Keskus, linnakoolid ja muidugi Proovikivi program. Vaata ka slaide kevadiselt esitluselt siit.
Minu roll õpetajana kui juhendajana projektipõhises õppes
Õpetajane näen, et õpetamise tõhusus sõltub väga õpetaja entusiasmist ja õpilaste motivatsioonist. Kuna minu arvates õpetamise eesmärk ja meetodid sõltuvad õpetajast, siis on oluline on defineerida õige eesmärk ja valida õiged meetodid. Selleks on oluline hinnata esialgset olukorda ja lõpptulemust.
Projektipõhine õpe on motiveeriv, sest projektil on konkreetne tulemus, see hõlmab huvitavate mittestandardsete õppemeetodite kasutamist ja soodustab erinevate õppeainete õpetajate koostööd. Kõik see koos võib mõjutada positiivselt nii entusiasmi kui ka motivatsiooni. Lisaks sellele projektipõhine õppimine kujundab mitte ainult mõtlemisvõimet, vaid ka tegutsemisvõimet. Edukaks õppimiseks õpilased peaksid saama võimalikult palju praktilise tegevuse võimalusi – siis oskused tähendavad sama palju kui teadmised. Kui tavalised õppemeetodid ei anna soovitud tulemusi, on oluline leida uusi lähenemisviise, mis kaasaksid õpilasi õppeprotsessi. Kollaboratiivne töö õpilaste ja õpetajate vahel soodustab paremat õppimist ja arengut. Passiivsetel kuulajatel on aga piiratud võimalused arenguks võrreldes nendega, kes on aktiivselt kaasatud õppetöösse.
Osalemine projektis Proovikivi on väga hea viis arendada oma oskust valida õige eesmärk ja õige meetod.
Julia Smirnova
Kohtla-Järve Maleva Põhikooli ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetaja