Noortele      Õpetajale       Ühendusele      Vabatahtlikule

Noortele

Teha koos suuri asju ja olla osa maailma paremast tulevikust on üliäge!

Tee midagi, mis panustab kodukoha, kooli, riigi või maailma arengusse ja muutu ka ise!

Juhend noortele
1. Vali inspireeriv väljakutse 2. Uuri ja arutle 3. Loo oma projekt 4. Vii projekt ellu 5. Esitle tulemusi 6. Lõpeta ja tähista või 7. Jätka projektiga

Milliseid projekte saab Proovikivi raames teha?

Projektid on õpilaste ja noorte enda algatus ning neil võib olla mitmeid väljundeid:

  • Kampaania või üritus
  • Mõni uus toode või leiutis
  • Loovtööd ja kunst, nt. fotod, maalid, skulptuurid
  • Uurimused ja raportid
  • Ideekavandid
  • Meedia, nt blogi või veebilehe tegemine
  • Õpilasfirma, sh sotsiaalne ettevõte või MTÜ
  • Kogukonnaktsioon, nt koristuspäev või mõne asja ehitamine
  • Rahvaalgatus ehk seadusmuudatuse ettepanek
  • Kogukonnapraktika või vabatahtlik töö

Lisavõimalused: rahastus, konkursid, mentordamine

Oma algatuste ja projektide edasiarendamiseks kooliväliselt on erinevaid võimalusi:

Koolile, õpetajale, noorte juhendajale

Muuda õppimine eluliseks seikluseks

Proovikivi eesmärk ja visioon

Proovikivi eesmärk on kaasata kogu haridussektor (formaal- ja mitteformaal) suuremal määral positiivsete muutuste loomisse meie ühiskonnas ja samal ajal muuta õppimine praktilisemaks, elulisemaks ja motiveerivamaks.

Selleks pakub Proovikivi:

  • päriselulisi “väljakutseid” koostöös partneritega (MTÜd, KOVid, ettevõtted jt)
  • professionaalse arengu võimalust koostöös Tallinna Ülikooli Haridusinnovatsiooni keskuse ning EDUlabs algatusega
  • veebiplatvormi, mille eesmärk on tuua erinevad ühiskonna osapooled kokku ühiste arengueesmärkide (nt. KAEd ja EE2035) ümber, et koos õppida ja luua muutusi

On oluline, et lapsed ja noored on maast madalast osa meie kogukondades, riigis ning maailmas toimuvast – muidugi neile eakohasel ja toestatud viisil. Ettevõtlik ning osavõtlik saab olla igaüks hoolimata oma akadeemilisest võimekusest või sotsiaalsest staatusest. Oskusi nagu koostöö, kriitiline mõtlemine ning ettevõtlikkus hindavad ka tööandjad.

Muutuste loomine on meie ühine “proovikivi” ja seetõttu ootame Sind programmis kaasa lööma!

Miks projektipõhine ja väljakutsepõhine õpe?

On uuritud, et projektipõhine õpe, mille keskmes on päriselulised väljakutsed:

  • motiveerib ja muudab õppimise tähenduslikuks
  • aitab arendada 21. saj. oskusi nagu koostöö, kriitiline mõtlemine, ettevõtlikkus ja sotsiaalsed pädevused
  • mõjub hästi õpitulemustele, ka nn. nõrgematele õpilastele
  • avaldab positiivset mõju kaasatud kogukonnale

See ongi ‘nüüdisaegse õpikäsituse’ rakendamine (vt. Eesti Haridusvaldkonna Arengukava 2020-2035).

Meie kogemusel saab sellist projektipõhist õpet läbi viia väga erinevates ainetes – inglise keeles ja teistes võõrkeeltes, bioloogias, geograafias jt ainetes. Eriti sobib see aga ettevõtluse või ettevõtlikkuse ainesse, ühiskonnaõpetusse, projektijuhtimise ainete konteksti.

Loe õpetajate kogemuste kohta:

Head materjali Edutopia lehelt:

Väljakutsed pakuvad ainest ka loovtöödeks, uurimustöödeks ja teisteks õpitegevusteks

Projektipõhine õpe pole ainus viis, kuidas Proovikivis kaasa lüüa. Kasuta väljakutseid erinevate õpitegevuste läbiviimiseks.

Näiteks:

  • Loovtööd
  • Uurimustööd
  • Õpilasfirmad
  • Debatt / väitlus
  • Kunstiprojektid (nt kunstitunnis plakati tegemine kliima teemal)
  • Ülesanded (nt matemaatika tunnis statistiliste andmeanalüüsi tegemine väljarände kohta)

Kuidas osaleda?

1. võimalus

  • Kasuta Proovikivi väljakutseid ja materjale iseseisvalt õppetöö või noorsootöö raames.
  • Tule osalema Proovikivi üritustel – selleks jälgi meie blogi ja Facebooki.

2. võimalus

  • Proovikivi pakub tasulisi lühikoolitusi – saad võtta ühe või panna kokku paketi mitmest erinevast. Koolitusi on võimalik tellida erinevatel teemadel. Loe lisa siit.

Mis on projektipõhine õpe ja kuidas seda läbi viia?

Projektipõhine õpe – ülevaade meetodist

Põhjalikuma ülevaate saad õpetaja käsiraamatust.

Kui soovid on võimalus läbi proovida Proovikivi mini-projekt, siis vajaliku info ja materjalid leiad siit.

Portfoolio aitab sul projektipõhist õpet planeerida ning oma kogemust analüüsida. Portfoolio proovikivi projektiks leiad siit.

Video, mis tutvustab lähemalt, mis on projektipõhine õpe.

Projektipõhine õpe ja koolidemokraatia

Projektipõhist õpet saab integreerida koolidemokraatia arendamise ning kaasava eelarvestamisega.

  • Kaasa õpilasi oma koolikogukonna ja õppekava arendusse läbi projektipõhise õppe: leidke koolis/klassis/ainekavas murekohad või arenguvajadused, uurige probleemi tagamaid, genereerige ideid, looge projektikavand ja viige projekt ellu.
  • Soovi korral korraldage hääletus, et välja selgitada parimad ideed või teha otsus, kuidas kooli eelarvet kasutatakse.

Kaasva eelarvestamise käsiraamat ja inspireerivad näited koolidelt:

https://transparency.ee/publikatsioonid/kaasav-eelarvestamine-kasiraamat-koolidele 

https://kaasavkool.rahvaalgatus.ee/

Üldpädevuste arendamine

Projektipõhise õppe käigus arenevad mitmed üldpädevused nagu näiteks sotsiaalsed pädevused (suhtlemine, koostöö, konfliktide lahendamine jms), ettevõtlikkus (initsiatiivi võtmine, loov probleemide lahendamine, projekti planeerimine jms), kodanikupädevused (ühiskonna ja kogukonna arengute mõtestamine, kriitiline mõtlemine, kohaliku-globaalse seostamine, enda rolli teadvustamine) jne.

Projektipõhise õppe raames saab rakendada disainmõtlemist, mis aitab lahendada päriselulisi probleeme, pannes inimese / kasutaja protsessi keskmesse ja võttes igal sammul arvesse tema vajadusi.

Proovikivi raames pani ühe disainmõtlemise tööriistakasti kokku magistrant Vishnu. Materjalidele pääsed ligi siit.

Ettevõttele, ühingule, riigiasutusele

Noortes peitub palju ühiskonnale vajalikke lahendusi –
tuleb vaid anda võimalus oma loovuse rakendamiseks

Kuidas Proovikivi Sinu asutusele kasulik on?

Pea iga ettevõte ütleb, et ta saaks oma firmat kiiremini kasvatada, kui tal oleks vajalike oskustega inimesi. Sama kehtib ka riigisektori ja vabakonna kohta – meil on vaja inimesi, kes innustunult juhivad, panustavad, kaasa mõtlevad. Seetõttu on tarvis suurendada koostööd, et lapsi ja noori paremini kaasaegseteks väljakutseteks ette valmistada ning anda neile mõista, et nemad on osa tuleviku loomise protsessist.

Proovikivis osalemine on hea võimalus igal organisatsioonil:

  • täita oma ühiskondlikku missiooni
  • mõjutada tulevasi töötajaid, kaasamõtlejaid, koostööpartnereid või vabatahtlikke
  • avastada ja toetada innovaatilisi ideid
  • panustada sellesse, et haridus Eestis oleks praktilisem, elulisem ja mõjusam

Mida saad teha?

Esita väljakutse või tule partneriks mõnele väljakutsele

Vaata olemasolevaid väljakutseid – milline on sulle südamelähedane? Või on sinu joaks oluline  väljakutse puudu ja soovid selle ise luua, et koguda nii noorte ideid ja panuseid?! Kirjuta Mirellile: mirell@proovikivi.ee

Tule ise või kutsu kolleeg mentoriks või inspireerivaks kõnelejaks

Anna märku selle vormi kaudu.

Tee rahaline kink – iga summa on meile abiks, et tegevusi ellu viia

Vaata võimalusi siit.

Strateegiline partnerlus?

Kui näed, et Sinu organisatsiooni eesmärgid ühtivad Proovikivi omadega või sul on mõni põnev idee, mida meiega jagada, siis ootame Sind uurima koostöövõimaluste kohta.

Tudengile, vabatahtlikule

Haridus, mis kaasab kogu ühiskonda ühisesse lahenduste
leidmisesse muudab Eesti paremaks

Miks ja kuidas Proovikivis kaasa lüüa vabatahtlikuna?

Proovikivi on suure visiooniga algatus, kus on palju võimalusi kaasa lüüa.

Tule vabatahtlikuks!

  • Mentorid ja eksperdid – toetavad õpilasi projektide tegemisel, annavad tagasisidet või vastavat ekspertnõu vajavatele küsimustele väljakutsete või arengueesmärkide raames – täida vorm siin
  • Tudengid õppetöö raames – erinevad võimalused: praktika, uurimistöö tegemine, ELU-kursuse raames osalemine
  • Vabatahtlikud – kommunikatsiooni, veebiplatvormi, ürituste korraldamine

Huvi korral kirjuta maarjah@tlu.ee.

Katya, Proovikivi vabatahtlik:

“Otsisin magistriprogrammi raames praktikakohta. Proovikivis sain luua õpilastele ‘väljakutse’ ning käia ühes Tallinna koolis töötubasid tegemas. Õpilased ja õpetajad võtsid mind väga hästi vastu.”

Vaata Katya tehtud videot