Proovikivi on hariduslik koostööprogramm ja veebiplatvorm proovikivi.ee, mis aitab noortel kasvada  vastutustundlikuks kodanikuks juba koolieast alates. Ettevõtted,  riigiasutused ja vabaühendused jõuavad läbi programmi ägedate ideede ja tulevaste töötajateni.

Noored peaksid juba õpingute ajal osalema kogukonnas ja ühiskonnas, et saada praktilist kogemust ja arendada vajalikke oskuseid. Proovikivi võimaldab just selliste oskuste harjutamise võimalust, aidates neil tulevikus olla vastutustundlikud kodanikud ja edukad töötajad.

Kuidas Proovikivi töötab?

Proovikivi pakub elulist õppimisvõimalust läbi koostöö erinevate organisatsioonidega. Väljakutse saab ise valida, selle algatajaks võib olla noor ise, ettevõte, MTÜ, (huvi)kool või kohalik omavalitsus. Väljakutsed on reaalsed ja põhinevad Eesti riigi ning ÜRO arengueesmärkidel, näiteks vaesuse vähendamine ja keskkonnakaitse. Rohkem valdkondi saad näha siit.

Noorte jaoks on Proovikivi raames tehtav osa õppetööst või noorteorganisatsioonides toimuvast tegevusest – uurimistööd, loovtööd, projektipõhine õpe. Nii õpivad noored vastutama iseenda, oma ümbruse ja kogukonna eest ja osalevad ka tulevikus aktiivselt oma kodupaiga, riigi ning maailma tuleviku kujundamises.

Proovikivi komponendid:

Hariduslik osa

 

 

  • Uurime ja juurutame projektipõhist õpet ning teisi viise, kuidas õppetöö siduda reaalsete glokaalsete* probleemide lahendamisega, mis lisaks õpikogemusele loob praktilist väärtust väljaspool kooli
  • Läbi ühiste tegevuste õpivad kõik osapooled: kool, kohaliku omavalitsus, ettevõtete, vabaühendused ja riigiasutused
  • Toetame nii formaalset ja mitteformaalset õpet korraldades õpetajakoolitust, mentorlust, inspireerivad üritusi jms

Strateegiline vaade

 

 

  • Lähtume väljakutsetes ja projektides strateegilistest Eesti riiklikest ja ÜRO  kestliku arengu eesmärkidest. Vaata raamistikku siit.
  • Püüame avaldada positiivset mõju 3 tasandil: kohalik, riiklik, globaalne

Mõju hindamine & suurendamine 

 

 

  • Mõõdame väljakutsete ja projektide raames loodud väärtust uuringutega Tallinna Ülikooli EDUlabs mudeli järgi ning kaasame nii teadlasi, tudengeid kui ka tavakodanikke andmete kogumisse
  • Teaduspõhine tõestus väljakutsete mõjust osalejatele ja ühiskonnale aitab mõista, millised lähenemisviisid on toimivad
  • Väljakutsete tulemused on osalejatele nähtavad loodaval veebiplatvormil ja see aitab neil tunnetada oma osa ühiskonnas ning inspireerib osalema uutes väljakutsetes

Tehnoloogiline komponent

 

 

Proovikivi veebiplatvorm, mille eesmärgiks on:

  • anda ülevaade kõigist algatustest ja nendes osalejatest
  • luua väljakutseid ning algatusi 
  • aidata leida koostööpartnereid, kaasamõtlejaid oma ideedele
  • koguda andmeid väljakutsete mõju kohta (ehk kuidas ühiselt panustame strateegilistesse riiklikesse ja globaalsetesse eesmärkidesse)
  • saada algatustele kogukonna toetust
  • anda hoogu headele ideedele rahastusvõimaluste ja tunnustusega

Platvorm on jätkuvas arenduses. Osaleme ka Startup Estonia ja Tallinna Ülikooli koosloome protsessis. Loe lisa meie blogist ja vaata, kuidas saad meile hoogu juurde anda siit.

Meist

Kes me oleme ja miks me seda teeme

Meie lugu ehk kuidas kõik algas

Proovikivi on sündinud loojate isiklikust kogemusest ja unistusest muuta haridust elulisemaks ning vallandada selles olev potentsiaal veelgi, et muuta inimeste elusid, riikide ning kogukondade saatust ja ka maailma laiemalt. Idee on leidnud kiirelt palju kaasamõtlejaid ning positiivset vastukaja.

Proovikivi idee sünd ulatub tagasi idee algataja Maarja Halliku kooliaega, kus ta tundis tugevat vajadust olla maailmakodanik ning rääkida kaasa nii kooli, kohaliku eluolu kui ka maailmaasjade kujundamisel. Kahjuks tol ajal oli niisuguseid võimalusi vähe või puudusid üldse ja ka õpetajatel olid siin käed üsna seotud, noortest rääkimata.

Proovikivi ametlikuks alguseks võib lugeda 2018 aasta sügist, kui liitusime Tallinna Ülikooli EDUlabs pilootprojektiga, mille mudel toetab haridusuuenduste arendamist, uurimist ja levikut. Sel ajal veel Glokaalselt Transformatiive Õppimise Labori (GTL Labori) nime all alustasime 2018-2019. õ-a pilootuuringuga inglise keele ja ettevõtluse ainete raames. Saime julgustust aasta varem oma kolleegi Dr. Mare Oja poolt läbi viidud tegevusuuringust transformatiivse projektõppe rakendamisel ühiskonnaõpetuse aines. Meeskonna tuumiku moodustasid Tallinna Ülikooli teadurid ja tudengid: Maarja Hallik, Anu Tammeleht, Merike Saar, Liisa Puusepp, Mihkel Kangur, Mare Oja, Toomas Trapido, Katri-Liis Reimann. Õpetajatena liitusid Kristi Läänesaar ja Tatjana Antonova.

EDULabs, NULA inkubaator ja häkatonid

Idee jäi küpsema, Maarja lõpetas kooli, käis mööda ilma ringi, kuid kunagi koolipingis küpsenud mõte ei andnud talle rahu – Eesti on ju minu Eesti, Sinu Eesti, meie kõigi Eesti mitte ainult ministrite või ministeeriumite hingeasi, samuti maailm, kus me elame on meie ühine kodu – seega tuleks jagada ka ühiselt vastutust, otsida ühiselt probleemidele lahendusi. Hallik alustas ideede katsetamist juba Inglismaal (Bradford Challenge) ja Eestisse tagasi tulles hakkas otsima võimalusi idee teostamiseks Eesti haridussüsteemis. 

2019. a kevadel sai GTL Labor veelgi hoogu sisse tänu NULA inkubaatorile. Inkubaator oli ideaalne võimalus arendada meeskonnas start-up mõtteviisi – jätkusuutlikkuse saavutamiseks oli lisaks uurimisele ülikoolis vaja kõrvale luua MTÜ ning hakata mõtlema algatusest kui “teenusest” ja “tootest”. Tiimiga liitus ka ettevõtlusõpetaja Mirell Merirand, kel oli tekkinud sarnane idee – Co-founder programm – mis praeguseks ühendatud Proovikiviga. 2019. a novembris osaleti JCI maailmankongressi ning Garage48Edtech häkatonidel. Viimasel häkatonil saadi eriauhind ning tiimiga liitus uusi liikmeid.

Uued tuuled: arendustöö ning Proovikivi platvorm

2019-2020. õ-a. jätkub uurimine ja arendustöö Tallinna Ülikooli EDUlabs mudeli järgi, et paremini mõista projektipõhise õppe väljakutseid ning võimalusi Proovikivi programmi kujundamisel. Liitunud on uued koolid ning lisaks inglise keelele ja ettevõtluse ainele, viivad õpetajad läbi projekte ka näiteks bioloogia ja kunstiõpetuse tunnis. Samuti panustavad Proovikivi algatusse tudengid vabatahtlike, praktikantide ja uurijatena. 

Nimevahetus

Jaanuaris 2020 valiti GTL Labori asemel algatuse nimeks Proovikivi oma ilusa eestikeelse kõla ning tähenduse tõttu – see on midagi, mis meid proovile paneb ning meie väärtust, karakterit ja ehedust testib. Meie kogukondade, koolide, kodude ning maailma väljakutsed on justkui meie proovikivid.

Meeskond

Proovikivi mootor

Tuumik

null

Maarja Hallik

Proovikivi algataja ja tegevjuht

maarjah(ät)tlu.ee

null

Mirell Merirand

Proovikivi partnerite ja väljakutsete koordinaator

mirell(ät)proovikivi.ee

null

Anu Tammeleht

Proovikivi arendusjuht ja eetikanõunik

tammele(ät)tlu.ee

null

Merike Saar

Proovikivi õpetajakoolituse arendusjuht

merike.saar(ät)tlu.ee

Nõukogu

null

Mihkel Kangur

jätkusuutlikkuse ja keskkonnahariduse valdkonna ekspert
null

Liisa Puusepp

jätkusuutlikkuse ja mitteformaalse keskkonnahariduse valdkonna ekspert
null

Katri-Liis Lepik

sotsiaalse ettevõtluse ja juhtimise valdkonna ekspert
null

Jaan Aps

mõju eesmärgistamise ja hindamise ekspert
Tobias Ley

Tobias Ley

Haridusuuenduse tippkeskuse juhataja, professor
null

Mare Oja

Ühiskonnaõpetuse ja ajaloo didaktik
null

Ilona-Evelyn Rannala

noorsootöö valdkonna ekspert
Külli Kori

Külli Kori

teadur, kodanikuteaduse projektid

MTÜ GTL Lab

Organisatsioonist

Proovikivi on MTÜ GTL Lab’i ja Tallinna Ülikooli EDULabs GTL Labori katuse all olev algatus.

MTÜ GTL Lab põhikiri

Rahastusallikad

Proovikivi algatus (ja MTÜ GTL Lab) on saanud rahalist toetust Haridusuuenduse tippkeskuse (HUT) uuringufondi “Living Labs” piloteerimise faasi raames, võitnud ACCOMPLISSH auhinna ja Kodanikuühiskonna Sihtkapitali ja Siseministeeriumi stardiraha pärast NULA inkubaatoris osalemist 2019. a.

2021-2022 ja 2022-2023. õppeaastal oli meie peamine sissetulek “Koos suudame” konkursi korraldamisega seotud rahastus Siseministeeriumi poolt.

MTÜ võtab vastu annetusi era- ja juriidilistelt isikutelt.

Meie teenused

Proovikivi pakub koolitusi ja konsultatsiooni õppeasutustele ja haridustöötajatele (õpetajad, huvijuhid jt), kes soovivad rakendada projektipõhist õpet või muul viisil kasutada Proovikivi väljakutseid, et arendada õpilastes/noortes nn. 21. sajandi oskusi nagu koostöö, ettevõtlikkus, probleemilahendus- ja suhtlemisoskus ning arusaam kestlikust arengust.

Oma lähenemises pöörame suurt tähelepanu juhendajate professionaalsele arengule (enda praktika analüüs, koostöö kolleegidega, innovatsioon ja koosloome). Meie visioon on kasvatada praktikuid, kes on julged katsetama, õppima läbi vigade ning panustama kogukonda.

Koolitused ja töötoad

Pakume erinevaid lühikoolitusi ja töötubasid – saate võtta ühe või panna kokku paketi mitmest erinevast moodulist.

Teemad varieeruvad õpilaste uurimispädevuste toetamisest (küsimustikud, intervjuud, andmeanalüüs jms), projektipõhise õppe ABC-st kuni eetika ja ettevõtluseni – kõik teemad toetavad Proovikivi missiooni võimestada õpilasi, nende juhendajaid ja kogukondi.

Oleme avatud kuulama kõiki teie soove! Võta meiega ühendust aadressil tammele@tlu.ee.